Nauka o dobrom raspoloženju: Psihologija mirisa kod profesora Nila Martina

Ljudi već vekovima koriste esencijalna ulja za niz prirodnih blagodati. Koristili su se za lečenje bolesti, ublažavanje bolova i zbog njihovog uticaja na duh i raspoloženje, ali iako je fizičke efekte lako testirati, utvrđivanje njihovih psiholoških efekata je malo teže.


Šef psihologije Univerziteta Regent i autor knjige Neuropsihologija mirisa i ukusa, Nil Martin, objašnjava da, iako postoji mnogo istraživanja o ljudskom mozgu i samim esencijalnim uljima, imamo samo nekoliko tragova koji objašnjavaju zašto mirisi mogu uticati na naše raspoloženje i ponašanje. .

Aromaterapija je jedna od upotreba esencijalnih ulja u novijoj istoriji, a zagovornici tvrde da ona čini čuda u uklanjanju raznih problema, uključujući promene raspoloženja i promene opšteg pogleda na život. Ali ostaje pitanje, da li to zaista ima takav uticaj? Nil objašnjava: „Sve je vrlo složeno. Aromaterapija obuhvata masažu, ali takođe i muziku i ljude, nije sve u “aroma” terapiji. Ne možemo samo da posmatramo uticaj arome na ponašanje, to je kombinacija arome i drugih stvari, i moguće je da ove druge stvari imaju određeni uticaj “.

Nil predlaže da se efekti esencijalnih ulja objektivno ispitaju, a svaku aromu treba odvojiti i testirati odvojeno kako bi se videlo da li zaista ima pripisan efekat.

Štaviše, da bi dokazao teoriju, uradio je test sa limunovim uljem kako bi utvrdio kakav je efekat imao na smanjenje osećaja bola.

Njegov test pokazao je da limun zapravo povećava čovekovu percepciju bola, osećali su se upravo suprotno od onoga što su tvrdili mnogi aromaterapeuti. Međutim, Nil naglašava da to ne dokazuje da esencijalna ulja ne mogu ublažiti bol, već da limunovo ulje to ne može učiniti samo. Možda se igra više od jednostavne telesne hemijske reakcije kada osetimo miris ili upotrebu esencijalnog ulja. Naš mozak i psihologija moraju da odgovore na mnoga pitanja kada govorimo o našim reakcijama na mirise.

Mirisna psihologija

Čulo mirisa, više nego bilo koje drugo, povezano je sa našim sećanjima i osećanjima. Samo jedan dah mirisa može nas prevesti na sasvim drugo mesto i u drugo vreme ili promeniti naše raspoloženje, ali zašto je to tako?

Neki veruju da se esencijalna ulja poput lavande umiruju zbog kulturnih uslova. Zvuči zlokobno, ali to znači da je kultura u kojoj živimo uticala na povezivanje lavande sa opuštanjem, jer su možda naši roditelji znali kako da pokriju naše jastuke mirisom lavande kako bi lakše zaspali.

Postoje dokazi koji ukazuju na to da je ova vrsta kulturnog učenja dovoljna da bi se miris esencijalnog ulja pokazao efikasnim.

„Čulo mirisa, više nego bilo koje drugo, povezano je sa našim sećanjima i osećanjima. Samo jedan udah može nas odvesti na sasvim drugo mesto i vreme ili promeniti naše raspoloženje, ali zašto je to tako? “

Drugim rečima, nisu samo esencijalna ulja ta koja donose određeni efekat, već i očekivanja koja od njih imamo.

Nil objašnjava: „Ako ljudima dajete isti miris i nazivate ga„ sirom “ili„ mirisom znoja “, njihova psihološka reakcija na isti miris biće drugačija. Mozak se takođe menja. Kao da osobina koju ste dali nečemu menja način na koji mozak obrađuje taj određeni miris.

„Još zanimljivije je da mozak daje odgovor koji je u skladu sa datom osobinom. Dakle, ako mislite da je miris neprijatan, deo mozga odgovoran za nelagodu postaće aktivan. Kao da mozak ovaj miris obrađuje kao neprijatan stimulans i ovi delovi mozga se aktiviraju “.

Miris metil salicilata, inače poznat kao zimzelen, je još jedan primer malo manje oštrog mirisa. U Velikoj Britaniji se koristio u medicini šezdesetih godina prošlog veka, dok se u Americi koristio za zaslađivanje slatkiša. Ako zamolite Britance da miris zimzelena opisuju kao prijatan ili neprijatan, nadmašiće neprijatno, a ako pitate Amerikance, oni će ga opisati kao prijatan. Ovo dokazuje koliko su važni kulturni uticaji, lična očekivanja i veze koje imamo za percepciju mirisa.

Za razliku od ostalih čula, glavni odgovor na miris je emotivan. Nil objašnjava da bi to moglo biti zbog činjenice da olfaktorne informacije ne prolaze kroz iste senzore pre nego što dospeju u mozak kao kod ostalih čula, stvarajući jači emocionalni i iskonski osećaj.

Nil navodi još jedan mogući razlog, posedujemo vrlo ograničen rečnik kada treba da opišemo mirise. Kaže: „Sviđati ili ne voleti glavna je psihološka reakcija na miris. Ništa slično. Kad nešto pogledate, odmah shvatite da su to, na primer, vrata ili torba. Vaša prva misao nije da li vam se sviđa ili ne.

Ali miris je takav. Nemamo rečnik mirisa, jer je to hemija. Ne mislimo „Oh, kako volim da osećam miris heksanola popodne“, kažemo „Sviđa nam se miris pokošene trave“. Pošto smo toliko nespretni u opisivanju mirisa, naša početna reakcija je emocionalna. “

Ako uzmemo u obzir sve ove faktore, lako je to videti i zašto se zbog esencijalnih ulja osećamo tako dobro. Da li je to zbog psihologije, fiziologije, placeba ili kombinacije svih ovih stvari? Ali dok neko ne sazna, ima smisla nastaviti sa onim zbog čega se osećamo dobro. Na kraju, iskustvo je vrsta nauke, a vekovi sigurne upotrebe čine se dobrim razlogom da verujemo u snagu esencijalnih ulja iako nam je teško da složimo činjenice.